Op bezoek bij Eddy van Ee

Ditmaal gingen wij naar Zeist en wel naar de familie van Ee.
De heer van Ee is 4 jaar lid bij onze vereniging mede door Fred Hendriks die hem op onze vereniging wees.

Allereerst moeten wij beginnen met  het feit dat wij hem Eddy moeten noemen en geen meneer van Ee, dit vermeld.
Op de vraag hoe ben je met vogels in aanraking gekomen
antwoorde Eddy dat hij ongeveer in 1965, zijn huidige woning kocht en er in de tuin een kippenhok aanwezig was.
Het kippenhok werd bevolkt door wat kippen en goudfazanten, het hok was voorzien van een zandgrond en dat bleek grote gevolgen te hebben.
Een van de goudfazanten werd door Eddy gemist en hij heeft 3 dagen vergeefs naar het dier gezocht totdat hij een gat in het zand vond, waar  het restant van de fazant vond, die naar later bleek door een bunzing was verorberd.

Na dit voorval besloot Eddy om zijn hok aan te passen, en werd er een fundering gemaakt en werden de kippen verruild voor vogels, begonnen
werd het gezelsschaps voliere, met allerlei vogels van kanarie tot troop.Na een periode besloot Eddy een nieuwe voliere te bouwen en werden er 6 aparte vluchten met een nachthok verwezenlijkt.
Deze vluchten werden voorzien van grote parkieten met o.a. Lorries en Pennanten, met deze Pennanten kreeg hij een blok met acht eieren en er werd gedacht dat hij 2 poppen had gekocht, gelukkig liet hij de eieren liggen en kwamen er acht jonge uit.
Deze grote parkieten begonnen op termijn de buren te storen en na geklaag van de buren werden deze verruild voor weer een gemengde

samenstelling ditmaal de wat exclusievere soorten zoals, Driekleurglans spreeuwen, Nachtegalen enz.
Vooral het genieten van deze vogels in hun prachtige tuin waar de voliere een middelpunt werd was voor hun beide een genot,

Tijdens hun vakantie werden de vogels al  jaren door de tuinman verzorgd die steeds meer interesse voor de vogels kreeg en na een vakantie bleken erop eens vogels te zijn verdwenen, die na later bleek door de tuinman waren meegenomen.
Echt kweken heeft hij nooit geambieerd, maar na bezoeken aan onze onderlinge avonden werd er besloten zijn vogelverblijf aan te passen
zodat hij wat gericht kon kweken en werd er  in 2010 een nieuw verblijf gebouwd, hetgeen bestaat uit 2 vluchten, 2 kleine binnen hokken en de rest van de binnenruimte is voorzien van 12 deelbaren broedkooien van kunststof.

In 2011 is er met gerichte kweek begonnen,

dit met o.a. Binsenastrilde,Gouldamadines en Spitsstaartamadines.
Dit alles heeft geleid toe een aantal  jongen die ook te zien waren op onze onderlinge tentoonstelling, met voor een starter goede resultaten proficiat!

Op de vraag hoe vindt je het op de vereniging was hij in eerste instantie toch wel wat teleurgesteld hij voelde zich in het begin erg eenzaam en niet op zijn gemak, langzamerhand is dat veranderd en ook zijn vrouw kon hier niet goed tegen en bleef daarom ook vaak thuis, gelukkig is dit allemaal goed gekomen en komen ze nu graag naar onze avonden.

Eddy zou, zoals hij het noemt graag een smoelenboek zien waarin je kunt lezen wie welke vogels houdt en kweekt, zodat hij bij vragen over vogels iemand kan bellen, wie is hiertoe bereid om dit op te zetten?.

Op de afgelopen tentoonstelling hebben ze beide met kinderen en kleinkinderen genoten van de tentoonstelling en zijn zoon en zijzelf hadden een hoofdprijs in de verloting en kregen beide de prijs die ze wenste.

Tot slot willen wij ze bedanken voor de hartelijke ontvangst en verlaten een lid die heel veel wil leren en zeer enthousiast is.

p.s

Voor mij persoonlijk was dit verslag best moeilijk daar ik na zoveel  jaar ineens zonder Wim op pad moest, op onze feestavond was Joop Wildschut bereid om met mij mee te gaan, waarvoor dank.